REGION / PODKARPACIE. Odbywająca się w ostatni weekend akcja społeczna „I Bieszczadzka Siekierezada Kolejowa” zakończyła się dużym sukcesem. Dzięki społecznemu trudowi blisko dwustu wolontariuszy nieużytkowana od ponad 20 – lat linia kolejowa 102 Przemyśl – Malhowice została dosłownie wyrwana z okowów bujnie porastającej ją roślinności.
Dzięki honorowym patronatom szefów MSWiA oraz Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, „Siekierezady” zapomniana linia kolejowa Przemyśl – Chyrów – Zagórz została przywrócona do zbiorowej świadomości społecznej jako strategiczny szlak komunikacyjny ważny dla integracji europejskiej oraz rozwoju gospodarczego polsko – ukraińskiego pogranicza.
Szef MSWiA dziękuje i gratuluje kolejowym Siekierezadowiczom
– Siekierezada to pierwsza ważna i na szczęście zwycięska bitwa w długiej wojnie o przywrócenie kolejowej dostępności komunikacyjnej południowo – wschodniej części Podkarpacia. Recepta grupy KochamKolej.pl na reanimację kolei w regionie polsko – ukraińsko – słowackiego pogranicza zawiera się w koncepcji doliny kolejowej. Będzie ona miała formułę transgranicznego klastra przemysłowo – naukowego. Jego misja to zaprojektowanie i wdrożenie do seryjnej produkcji „Innowacyjnego, ultralekkiego pojazdu szynowego, przeznaczonego do przewozu pasażerów na nieczynnych i mało obciążonych liniach kolejowych – mówi Jerzy Zuba, gł. koordynator KochamKolej.pl.
Tego rodzaju nowoczesny i tani w eksploatacji pojazd będący de facto uwspółcześnioną wersją „Motoraczków” – popularnych czechosłowackich autobusów szynowych, poruszałby się po przygranicznych liniach kolejowych tworzących Karpacką Transgraniczną Kolej Aglomeracyjną.
O tym aspekcie doliny kolejowej mówi Karol Gajdzik przemyski koordynator KochamKolej.pl – Chcemy, żeby taki pociąg wyjeżdżający w piątek z Przemyśla, z naszego kraju, jechał przez Ukrainę na Węgry dając możliwość korzystania z bogatej oferty turystycznej naszych sąsiadów. A po udanym weekendzie bezpieczny i wygodny powrót pociągiem.
Powodzeniu ambitnych planów kolejowych pasjonatów z Podkarpacia dobrze rokuje opinia Łukasza Kudlickiego dyrektora gabinetu szefa MSWiA, który pracując piłą motorową ramię w ramię z innymi wolontariuszami w trakcie „Siekierezady” powiedział: – Jeśli uda się ta akcja, a głęboko wierzę, że uda się, znaczna część tych ludzi, którzy męczą się w samochodach, na niebezpiecznych drogach, krętych, wąskich i bardzo obciążonych ruchem ciężarowym, ruchem osobowym, to ludzi pojadą pociągiem, pojadą choćby kursami nocnymi, tak jak kiedyś „Solina jechała z Warszawy przez Przemyśl, Chyrów, Ustrzyki Dolne do Zagórza. Rano ludzie wypoczęci wysiadali i z plecakami wędrowali na szlaki.
W sobotę 22 października w strugach ulewnego deszczu, udało się dokończyć udrożnianie torów do Malhowic. Punktualnie o godz. 14.00 na granicy państwowej polscy woluntariusze spotkali się z ukraińskimi uczestnikami projektu, którzy oczyścili kilkaset metrów torów z pobliskich Niżankowic.
otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.
Dodaj komentarz
Zaloguj się a:
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.