REKLAMA

Bieszczadzka Siekierezada Kolejowa. Pierwsza bitwa wygrana. Minister MSWiA gratuluje (FILM)

REGION / PODKARPACIE. Odbywająca się w ostatni weekend akcja społeczna „I Bieszczadzka Siekierezada Kolejowa” zakończyła się dużym sukcesem. Dzięki społecznemu trudowi blisko dwustu wolontariuszy nieużytkowana od ponad 20 – lat linia kolejowa 102 Przemyśl – Malhowice została dosłownie wyrwana z okowów bujnie porastającej ją roślinności.

Dzięki honorowym patronatom szefów MSWiA oraz Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych, „Siekierezady” zapomniana linia kolejowa Przemyśl – Chyrów – Zagórz została przywrócona do zbiorowej świadomości społecznej jako strategiczny szlak komunikacyjny ważny dla integracji europejskiej oraz rozwoju gospodarczego polsko – ukraińskiego pogranicza.

Szef MSWiA dziękuje i gratuluje kolejowym Siekierezadowiczom

Szef MSWiA dziękuje i gratuluje kolejowym Siekierezadowiczom

 

Siekierezada to pierwsza ważna i na szczęście zwycięska bitwa w długiej wojnie o przywrócenie kolejowej dostępności komunikacyjnej południowo – wschodniej części Podkarpacia. Recepta grupy KochamKolej.pl na reanimację kolei w regionie polsko – ukraińsko – słowackiego pogranicza zawiera się w koncepcji doliny kolejowej. Będzie ona miała formułę transgranicznego klastra przemysłowo – naukowego. Jego misja to zaprojektowanie i wdrożenie do seryjnej produkcji „Innowacyjnego, ultralekkiego pojazdu szynowego, przeznaczonego do przewozu pasażerów na nieczynnych i mało obciążonych liniach kolejowych – mówi Jerzy Zuba, gł. koordynator KochamKolej.pl.

h

Tego rodzaju nowoczesny i tani w eksploatacji pojazd będący de facto uwspółcześnioną wersją „Motoraczków” – popularnych czechosłowackich autobusów szynowych, poruszałby się po przygranicznych  liniach kolejowych tworzących Karpacką Transgraniczną Kolej Aglomeracyjną.

O tym aspekcie doliny kolejowej mówi Karol Gajdzik przemyski koordynator KochamKolej.pl – Chcemy, żeby taki pociąg wyjeżdżający w piątek z Przemyśla, z naszego kraju, jechał przez Ukrainę na Węgry dając możliwość korzystania z bogatej oferty turystycznej naszych sąsiadów. A po udanym weekendzie bezpieczny i wygodny powrót pociągiem.

gtr 

Powodzeniu ambitnych planów kolejowych pasjonatów z Podkarpacia dobrze rokuje opinia Łukasza Kudlickiego dyrektora gabinetu szefa MSWiA, który pracując piłą motorową ramię w ramię z innymi wolontariuszami w trakcie „Siekierezady” powiedział: – Jeśli uda się ta akcja, a głęboko wierzę, że uda się, znaczna część tych ludzi, którzy męczą się w samochodach, na niebezpiecznych drogach, krętych, wąskich i bardzo obciążonych ruchem ciężarowym, ruchem osobowym, to ludzi pojadą pociągiem, pojadą choćby kursami nocnymi, tak jak kiedyś „Solina jechała z Warszawy przez Przemyśl, Chyrów, Ustrzyki Dolne do Zagórza. Rano ludzie wypoczęci wysiadali i z plecakami wędrowali na szlaki.

W sobotę 22 października w strugach ulewnego deszczu, udało się dokończyć udrożnianie torów do Malhowic. Punktualnie o godz. 14.00 na granicy państwowej polscy woluntariusze spotkali się z ukraińskimi uczestnikami projektu, którzy oczyścili kilkaset metrów torów z pobliskich Niżankowic.

25-10-2016

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.