REKLAMA

KIEROWCY ALARMUJĄ: Oddana przed rokiem droga Zagórz – Komańcza pęka! Wykonawca odpowiada: To nie pęknięcia tylko rozszczelnienia (ZDJĘCIA)

Początkiem listopada minął rok, od oficjalnego otwarcia drogi wojewódzkiej Zagórz – Komańcza. Blisko 30 km odcinek pochłonął 128 mln zł. Często podkreślano, że jest to w ostatnich latach, jedna z największych inwestycji na południu województwa.

Foto: esanok.pl

Foto: esanok.pl

Dlaczego o niej piszemy? Z bardzo prostej, a jednocześnie bardzo niepokojącej przyczyny. Kierowcy alarmują – droga pęka!

W ramach inwestycji wykonano ponad 28 km drogi wraz z niezbędną infrastrukturą (mosty, chodniki, zatoczki autobusowe, kanalizacja deszczowa). Wartość realizowanego zadania wyniosła blisko 128 mln zł, z czego dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013, sięgało 97 mln zł.

Na skrzynkę mailową otrzymaliśmy jednak niepokojący sygnał od naszego Czytelnika. Treść wiadomości publikujemy poniżej
„Niedawno otwarta droga Zagórz – Komańcza pęka! Jakaś ekipa łata powstałe szczeliny lepikiem i to wszystko. Dlaczego niedawno oddana droga do użytku już potrzebuje remontu? W szczeliny dostanie się woda i gdy przyjdzie mróz rozsadzi drogę od środka. Sprawdźcie czy jest ona na gwarancji i czy wszystko zostało dobrze wykonane w trakcie projektowania i samej budowy”.

Zarządcą drogi nr 892 Zagórz – Komańcza jest Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich. Na wstępie dowiadujemy się, że zrealizowana inwestycja znajduje się w okresie gwarancyjnym, który zgodnie z umową trwa do października 2019 roku, czyli 5 lat od zakończenia inwestycji.

– Rozbudowana droga wojewódzka nr 892 posiada nośność 115 kN/oś – informuje Ewa Sudoł-Sikora z PZDW.

 

115 kN/oś to 11,5 tony. W przypadku samochodów o sześciu osiach, całkowita waga pojazdu może sięgnąć blisko 70 ton!

Czy droga Zagórz – Komańcza spełnia wszelkie wymagania do użytkowania jej przez pojazdy o tak dużej masie?
– Technologie zastosowane przy wykonywaniu robót związanych z rozbudową drogi wojewódzkiej nr 892 posiadały wszelkie niezbędne atesty i aprobaty przewidziane przepisami obowiązującymi w tym zakresie, jak również spełniały warunki techniczne określone w Szczegółowych Specyfikacjach Technicznych – podkreśla nasza rozmówczyni.

– Gdyby coś zostało wykonane niepoprawnie inwestycja nie zostałaby odebrana. Wszystkie użyte materiały posiadały niezbędne deklarację właściwości użytkowych, aprobaty i wymagane badania, a przyjęte technologie robót zostały zaakceptowane przez zamawiającego i inżyniera kontraktu – wtóruje Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy firmy Budmiex SA, wykonawcy inwestycji.

To nie pęknięcia. To rozszczelnienia
– Rozszczelnienia połączeń wynikają z narzuconej Wykonawcy technologii układania warstw bitumicznych metodą tzw. „połówkową”. Metoda ta została narzucona Wykonawcy w celu zapewnienia lokalnej społeczności możliwości poruszania się połową remontowanej drogi DW 892 dla potrzeb m.in. dojazdów do posesji, pracy, szkół, urzędów, służb ratunkowych jak również utrzymania ruchu turystycznego – wyjaśnia dalej K. Kozioł.

– Powstałe szczeliny wypełnione zostały bitumiczną masą zalewową na gorąco stosowaną przy tego typu robotach na drogach, lotniskach itp. Masa zachowuje elastyczność i przyczepność po wystygnięciu, dając gwarancję szczelności. Zalanie spoin jest konieczne, celem niedopuszczenia do dostania się wody. Rozwiązanie to  jest prawidłowe pod względem technologicznym i powszechnie stosowane zarówno na drogach wojewódzkich jak i krajowych czy autostradach – wyjaśnia Ewa Sudoł-Sikora.

Specjalista ds. Informacji Publicznej w Podkarpackim Zarządzie Dróg Wojewódzkich podkreśla, że w celu sprawdzania stanu technicznego drogi, powoływane są systematycznie komisje przeglądu gwarancyjnego. Komisja taka składa się z przedstawicieli Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz Inspektorów Nadzoru będących przedstawicielami Inżyniera Kontraktu.

– W zależności od potrzeb, Inspektorzy Nadzoru dysponują odpowiednim sprzętem i obsługą laboratoryjną – w celach diagnostycznych. Podczas przeprowadzonych przeglądów gwarancyjnych nie stwierdzono wad w konstrukcji nawierzchni drogi. Zarządca drogi wraz z Inżynierem Kontraktu przeprowadza w okresie gwarancyjnym pełny monitoring wykonanych prac. W przypadku zaistnienia jakichkolwiek usterek będą podejmowane działania wynikające z udzielonej gwarancji należytego wykonania – kończy zdecydowanie przedstawiciel PZDW.

02-12-2015


Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.